WAT MAG JE ETEN BIJ DIABETES?

Het is erg lastig om zelf te ontdekken wat jij wel en niet mag eten bij diabetes. Het belangrijkste doel van een aangepast voedingspatroon is namelijk het beheersen van de bloedsuikerspiegel, maar daarnaast is het ook belangrijk om gezond te eten om verdere diabetes complicaties te voorkomen. Eten speelt dan ook een belangrijke rol in het leven van iemand met diabetes. Wij geven je daarom een aantal tips over wat je wel en niet mag eten bij diabetes.

ETEN BIJ DIABETES TYPE 1

Heb jij diabetes type 1? Dan maakt jouw lichaam zelf geen insuline meer aan en zal jij jouw dieet moeten inrichten op het onder controle houden van de bloedsuiker en zorg voor hart en bloedvaten. Er is geen bewijs dat bepaalde voeding het ontstaan van diabetes type 1 kan uitstellen of voorkomen, maar het is wel mogelijk om complicaties zo veel mogelijk te voorkomen met een stabiele insuline-instelling en gezonde voeding.

GEZONDE BALANS

Er zijn verschillende voedingspatronen die een positief effect hebben op glucosewaarden en het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Er is niet één ideale verhouding tussen de hoeveelheid koolhydraten, eiwit en vetten in een voeding voor diabetici. Het is daarom belangrijk om te luisteren naar jouw lichaam om te bepalen welk voedingspatroon voor jou geschikt is.

De Schijf van Vijf vormt een goede basis omdat deze beschikt over de vijf belangrijke vakken:

  • groente en fruit,
  • smeer- en bereidingsvetten
  • vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  • brood, graanproducten en aardappelen
  • dranken

Soms moeten de aanbevolen hoeveelheden uit de Schijf van Vijf bij diabetes aangepast worden, bijvoorbeeld wanneer het voor iemand beter is om minder koolhydraten te eten of om af te vallen.

SUIKERS BIJ DIABETES TYPE 1

Sommige mensen denken dat suiker diabetes "veroorzaakt". Maar type 1 wordt veroorzaakt door genetica en andere factoren. Toch bevatten veel zoete voedingsmiddelen veel koolhydraten en dat kan voor schommelingen in het bloedsuikergehalte zorgen. Probeer toegevoegde suikers dus zoveel mogelijk te vermijden.

VEZELRIJKE PRODUCTEN

Na een maaltijd kan het bloedsuiker gaan stijgen. Om te voorkomen dat het bloedglucosegehalte niet te snel stijgt wordt aanbevolen om veel vezels te eten. Dit zit onder andere in volkorenproducten, groente en fruit.

ETEN BIJ DIABETES TYPE 2

Bij diabetes type 2 ben jij verminderd gevoelig voor insuline en maak je minder insuline aan. In tegenstelling tot personen met diabetes type 1, ontstaan de diabetes symptomen bij diabetes type 2 pas op latere leeftijd. (Lees meer over de verschillen van diabetes type 1 en diabetes type 2 in onze blog.) De invloed van voeding is bij diabetes type 2 erg groot. Door gezond te eten kun jij in eerste instantie het risico op diabetes type 2 verlagen, maar ook complicaties voorkomen en je vergroot de kans dat je minder of geen medicijnen meer nodig hebt.

EEN OPTIMAAL DIEET

Voor personen met diabetes type 2 is het advies om een gezonde leefstijl aan te houden, met een passende voedingspatroon. Hierbij wordt gestreefd naar een gezond gewicht en het onder controle houden van de bloedsuiker. Een dieet met een juiste balans van voedingsmiddelen is dus net als bij diabetes type 1 van groot belang. De Schijf van Vijf biedt een goede basis, maar houdt er rekening mee dat het kan zijn dat jouw lichaam andere behoeften heeft. Schakel een diëtist in voor een aangepast voedingsplan.

Neem verder zo min mogelijk producten met verzadigd vet en transvet en vervang producten met veel verzadigd vet door producten met veel onverzadigd vet. Het wordt aangeraden om minimaal 1 keer per week vis te eten, bij voorkeur vette vis. Probeer daarnaast de dagelijkse zoutinname tot 6 gram te beperken. Zeker bij een hoge bloeddruk is dit erg belangrijk.

WAT KAN JE BETER NIET ETEN BIJ DIABETES TYPE 2?

Er zijn een aantal voedingsmiddelen waarvan bewezen is dat zij een verband hebben met een verhoogd risico op diabetes type 2. Deze kun je dus beter vermijden. Dit zijn de volgende voedingsmiddelen:

  • Suikerhoudende frisdrank en sap
  • Rood vlees (vanaf 100 gram onbewerkt vlees per dag)
  • Bewerkt vlees (vanaf 50 gram bewerkt vlees per dag)

WAT MOET JE WEL ETEN BIJ DIABETES TYPE 2?

  • Volkoren graanproducten
  • Groene bladgroenten
  • Fruit
  • Koffie
  • Yoghurt

MEER WETEN?

Heb je vragen over diabetes of over onze dienstverlening? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

© 2018 - 2021 Diacé | sitemap | rss